Talkabouts Coaching

  • Coaching, training, interim
  • Team- en individuele coaching
  • Trajecten en trainingen
✕

Corona en innovatie in onderwijs

Geen categorie

Wieske Dam 27 maart 2020

In deze tijden van de Corona crisis, bevinden onderwijsmensen zich in een paradigma, een overgang van traditioneel onderwijs met hier en daar oprispingen van innovaties, naar een plotseling, verplicht gebruik van online onderwijs.

Enerzijds een mogelijkheid om een groep mensen mee te krijgen omdat ze nu wel moeten, waar het eerder moeite zou kosten om ze mee te krijgen in een innovatie. Anderzijds een spannende, onzekere tijd waarin je je in ene andere skills moet aanmeten want anders krijgen je leerlingen geen onderwijs.

Leerkrachten zijn sociale mensen die iets willen betekenen voor kinderen. Nu wordt er meer gevraagd. Eigenaarschap van leerlingen verhogen, was al een punt op de agenda van het onderwijs. Als projectleider van innovatief onderwijs, heb ik ervaren dat weerstand tegen verandering er mag zijn. Vaak komt het ook voort uit betrokkenheid. Doen we wel het goede voor de leerling maar ook is er angst voor de verandering. Zoals Hans Vermaak schrijft in zijn boek Iedereeen verandert, nu wij nog, laat professionals bezig zijn met de
drie V’s: vak, vakgenoten en vakontwikkeling. Dat werkt motiverend.

De drie 3 B’s: bazen, bureaucratie en beleid, stop je daar als organisatie teveel energie in, dan werkt dat demotiverend. De ideale verhouding zou moeten zijn: 80% V’s en 20 % B’s. NU, in deze tijden van onzekerheid waarin het onderwijs van de ene realiteit naar een geheel andere realiteit overstapt, is het voor de leiding wel zaak zo helder mogelijk te comminuceren wat steeds weer vervolgstappen zijn en het contact te behouden met het personeel op de digitale snelweg. Eenvoudig weg de vraag te stellen: hoe gaat het met je en wat is er nodig voor jou als vakprofessional om het onderwijs goed te kunnen verzorgen voor jouw vak?

Auteur: Wieske Dam

Volgend artikel

Uitdagingen

Nieuwste berichten

Coachopties om SNEL met FOCUS tot KRACHTIG handelen te komen

Uitdagingen

Corona en innovatie in onderwijs

FacebookLinkedin

Drs. Wies Dam

Wie ben ik?

https://www.talkaboutscoaching.com/wp-content/uploads/2021/11/km_Talkabouts-effectieve-coaching_720p2-3-2.mp4

Ik help als trainer/ organisatieondersteuner leidinggevenden en teams op het gebied van verbeteren van samenwerking, communicatie en het behalen van doelen in de dagelijkse, stressvolle werkpraktijk. Individueel ondersteun ik mensen die het beste uit hun werkende leven, performance en relaties willen halen. Ik ben daarnaast beschikbaar als interim schoolleider

Je bent hetgeen je herhaaldelijk doet. De mens is verantwoordelijk voor zijn handelingen en voor zijn karakter: karakterdeugden zijn niet aangeboren maar te verkrijgen door gewenning en oefening. Citaat van Aristoteles uit het boek van S. Covey. De zeven eigenschappen van effectief leiderschap. Inmiddels is er een 8ste eigenschap toegevoegd door Covey.

Ik heb ruim 20 jaar ervaring in het onderwijs in diverse rollen als docent, coach, projectleider en schoolleider. Sinds 2008 heb ik een bedrijf Walkabouts in mijn rol als cultureel wetenschapper. Vanaf 2013 is coaching ook een tak van sport geworden in de vorm van de aanvulling op mijn bedrijf van Talkabouts.

Heldere communicatie in doelen helpt in organisaties en privésituaties, waarbij bereidheid vergroten en contact behouden onmisbaar is. Zeker als het gaat om veranderprocessen waar veerkracht nodig is om tot een toekomstbestendig resultaat te komen.

 

 

Arba WordPress thema door XstreamThemes.